Наш Блог

הבלוג שלנו

לימודי הנדסה – מה אפשר לעשות עם זה אח"כ?

פעם, החלום של כל אם יהודיה היה שהילד שלה יירשם, בבוא העת, ללימודי משפטים או רפואה. אלא שרבות מהן הבינו כי יש ליישר קו עם המאפיינים של העת הנוכחית, שמעניקים עדיפות לתחום לימודים פורה ורחב במיוחד – התחום של לימודי הנדסה. ואכן, מדי שנה אינספור סטודנטים נרשמים ללימודי הנדסה, שמציעים תמיד אתגר של ממש. אבל מה קורה בתום הלימודים, ב"עולם האמיתי"? מה ניתן לעשות עם תואר בהנדסה?

על עבודתו של המהנדס

לימודי הנדסה, ראוי להדגיש כבר בנקודה הזו, כוללים בתוכם שורה ארוכה של מקצועות לימודים, ובהמשך לכך גם מקצועות עיסוק. ממש על קצה המזלג, ניתן להזכיר מקצועות דוגמת הנדסת מכונות, הנדסת בניין, הנדסת מחשבים, הנדסה רפואית, הנדסת מערכות, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת חומרים – והרשימה עוד ארוכה. כל אחד מהמקצועות האלה פותח דלתות משלו, ומציע אפיקים שונים לקידום.

יחד עם זאת, ניתן להצביע על מספר קווי דמיון, המרכיבים יחדיו את עבודת המהנדס. מהנדס, מעצם היותו כזה, פועל בתחום של תכנון מערכות חדשות, ושדרוגן של מערכות קיימות. אפשר בהחלט לטעון שהמהנדס מיישם התפתחויות טכנולוגיות או מדעיות לכדי מוצרים או מערכות חדשים, שמיועדים למלא תפקידים מוגדרים. חלק משמעותי אחר בעבודתו הוא פיקוח ובקרה על פעילות מערכות אלה או אחרות, הן מבחינה טכנית והן מבחינה כלכלית (למשל, חלוקת משאבים בין מערכות).

מקומות התעסוקה האפשריים

אז איפה יכול לעבוד מהנדס? גם כאן, החדשות הטובות הן שמדובר במגוון רחב מאד של אפשרויות, המשתנה בהתאם לתחום העיסוק הספציפי. מרבית המהנדסים מוצאים את מקומם, ולרוב תוך פרק זמן קצר מאד מרגע סיום הלימודים, בחברות מקצועיות, חלקן הגדול משתייך על התחום הטכנולוגי.

בהמשך לכך, הדרישה למהנדסים גדולה גם במפעלים תעשייתיים, במערכי ייצור, במוסדות או אפילו במשרדים ממשלתיים. רשימת התפקידים שיכול המהנדס למלא בכל אחד מאלה רחבה אפילו יותר, כאשר בין השאר ניתן למנות תפקידי פיתוח, ניהול פרוייקטים, בקרת איכות וכיוצא בזה.

ומה עם מחקר?

לאחר סיום תואר ראשון באחד ממקצועות ההנדסה, לא מעט סטודנטים מבינים כי המסלול שלהם באקדמיה לא נגמר, ממש לא. וכך, הם מתחילים לברר על תארים מתקדמים בהנדסה, תארים אשר הקבלה אליהם אינה פשוטה כלל וכלל.

כמו במקצועות רבים אחרים, הדגש בתואר שני ומעלה הוא על מחקר, וזאת בתכניות הכוללות הגשת עבודת תזה. עם זאת, גם מבחינה תעסוקתית יכולים תארים מתקדמים לפתוח עוד ועוד דלתות, לאפשר התקדמות במקום התעסוקה ושיפור של ממש בשכר.

התחזית: הדרישה למהנדסים רק תגדל

במרוצת השנים, מספר האנשים שנרשמו ללימודי ההנדסה למיניהם רק גדל, כך שכיום מקצועות הנדסה שונים נמצאים במקומות הראשונות של טבלאות הביקוש. הדבר יוצר, בנקודת ההתחלה, תחרותיות של ממש בין מחפשי העבודה למיניהם ביחס למשרות ספציפיות.

עם זאת, עקב השימוש הנרחב בטכנולוגיות ובמערכות מתקדמות כיום, והפיכתן לכלי משמעותי בחיים שלנו, ניתן לראות שהביקוש לאנשי מקצוע מתחום ההנדסה גדל אף הוא. להיפך, הוא רק הופך לחיוני יותר ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, או אפילו ככל שמעוניינים לפתח אותה. מכאן, ניתן להסיק בפה מלא כי המהנדסים צפויים להמשיך לעשות חיל בעתיד הקרוב, מה שיוציא את החברה כולה נשכרת.

דברו איתנו בוואטספ