Наш Блог

הבלוג שלנו

איך תדעו האם לימודי מקצועות הומניים או ראליים מתאימים לכם יותר?

מקובל להניח כי בדרך כלל, בלי תואר ראשון (לפחות) קשה וכמעט בלתי אפשרי להתברג למקצוע איכותי, נחשב, מתגמל ומעניין. אך יש הרבה מאוד מקצועות אפשריים לבחירה, החל מתואר בפיזיקה, דרך תואר ראשון בחינוך מיוחד, פסיכולוגיה, גיאוגרפיה וכלה במדעי המחשב. לאלה המתלבטים במה לבחור כדאי להיעזר בחלוקה שבין מקצועות ריאליים וטכנולוגיים לבין מקצועות הומניים. לאחר מכן, תוכלו להקדיש מחשבה נוספת לגבי המקצוע הספציפי שבו תבחרו בסופו של דבר, בלימודים הגבוהים.

מתמטיקה ומדע זה ריאלי

ישנם ילדים שכבר מגיל צעיר הרגישו משיכה עזה למתמטיקה. למעשה, זה בגילאים הצעירים מדובר בחשבון וגם אז – יש ילדים שמרגישים ציפייה עזה לשיעורים שבהם יופיעו מספרים ויש כאלה שמפתחים דווקא סלידה מכך. אם לאורך השנים שמתם לב שאתם הרבה יותר מתחברים לשיעורי החשבון והמתמטיקה, אם אתם אוהבים חידות היגיון, אם אתם תמיד העדפתם ללמוד פיזיקה או שניסויים בכימיה ריתקו אתכם מאז ומעולם, סביר להניח כי תואר ראשון בחינוך מיוחד פחות יתאים לכם. החיבה למספרים, לניסויים, למדע מאפיינת בדרך כלל את בעלי הנטייה הריאלית ולכן מקצועות כגון הנדסה, מדעי המחשב, מתמטיקה או פיזיקה יתאימו להם מאוד. במידה רבה, גם עיסוקים אחרים שבהם צריך חשיבה לוגית, בצעדים האחד אחרי השני יתאימו. טכנאות, הנדסאות הנדסת רשתות וכיוצא בזה.

היסטוריה וספרות – זה הומאני

מהצד השני של המתרס, ניתן למצוא את כל האנשים שכבר מגיל צעיר העדיפו מקצועות אחרים, לא מתמטיקה, לא פיזיקה, לא כימיה. ישנם התלמידים שבכל זמן העדיפו ללמוד מקצועו כגון היסטוריה, ספרות או אזרחות, מדעי המדינה וכיוצא בזה. עבור אנשים שנמשכים למקצועות הללו, אין ספק כי תואר ראשון בחינוך מיוחד, למשל, יהיה הרבה יותר נכון לעומת תואר ראשון בכימיה, הנדסה או מתמטיקה. לימודי מקצועות הומניים, ללא ספק, מחייבים הרבה פחות לוגיקה ומספרים והרבה יותר גישה רגשית וחיבור לאנשים.

מבחנים פסיכוטכניים, מבחנים פסיכומטריים ומיומנות רגשית

לא לכולם ברור מגיל צעיר האם הנטייה היא ריאלית או הומנית. השאלה איזה מקצוע יתאים לכם יותר, תהיה פחות ברורה אם אף פעם לא הקדשתם לכך מחשבה ואם אף פעם לא נבחנתם במבחן כגון פסיכומטרי או מבחנים פסיכוטכניים למיניהם. המבחן הפסיכומטרי נועד למדוד התאמה כללית של הנבחן ללימודים אקדמאיים גבוהים. יחד עם זאת, החלוקה של המבחן לתתי מבחנים יכולה להוות סימן להתאמה מקצועית. אחד מחלקי המבחן בוחן את החשיבה המתמטית. יש לשים לב שאין כאן הרבה משמעות לציוני הבגרות ולכן זהו ציון "נקי" יותר, שלא מבוסס על ידע אלא חושף יכולת, כישורים ופוטנציאל. מי שמצליח לקבל ציון גבוה בפסיכומטרי, בחלק המוקדש לחשיבה כמותית יוכל בדרך כלל להצליח יפה במקצועות ריאליים. חלק אחר של המבחן הפסיכומטרי מוקדש לחשיבה מילולית. מי שמצליח יפה בחלק זה של המבחן יהיה בדרך כלל בעל יכולת להצליח יפה במקצועות הומניים. סוג שונה של מבחנים שבא כדי לבדוק כישורים ויכולת וגם נטייה נקרא מבחנים פסיכוטכניים. יכולת טכנית יכולה בהחלט לעזור בבחירה מקצוע לחיים אך יש לזכור שהמבחנים הללו לא כוללים רק בדיקה של נטייה טכנית, ריאלית או מדעית. המבחנים הללו יכולים לבדוק האם אתם מסתדרים היטב עם אנשים, האם אתם שואבים סיפוק מתפקידים שבהם אתם מוקפים אנשים, מספקים עזרה, ייעוץ, הכוונה או בעלי יכולת ניהול, הובלה ומנהיגות. אנשי חינוך מעולים, פסיכולוגים, יועצים, מנהלים, כל אלה מאופיינים ביכולת הקשבה ושימת לב לניואנסים רגשיים. אלו הבחנות שמראות כי קיימת התאמה למקצוע לימוד הומני, על בסיס מיומנות רגשית גבוהה.

דברו איתנו בוואטספ